Значими жени в литературата

8mart-kartichka2-big

Честит 8-ми март на всички четящи дами! Мисля, че можем да се съгласим, че без нас, жените, светът изобщо не би бил такъв, какъвто е сега. А това включва и литературата. Въпреки силното мъжко присъствие в историята на литературата, жените неведнъж са доказали, че по нищо не отстъпват на мъжете, а напротив – в някои случаи са дори по-добри. Днес, в чест на международния ден на жената, реших да обърна внимание на някои жени, които чрез своите произведения са успели да променят нещо в мен и да докажат още веднъж на света колко важно е женското присъствие.
Искам да допълня, че дори да не съм включила някоя авторка в тази публикация, това изобщо не означава, че не я смятам за велика, или че не е доказала своя възхитителен талант. За съжаление няма как да спомена всички знаменити жени в литературата, списъкът ще е прекалено дълъг, а и все още не съм успяла да се докосна до творчеството на много от тях.

Джейн Остин. 
Няма как да не кажа поне дума за тази изявена в литературата жена. За съжаление съм имала възможността да прочета само едно нейно произведение (за сега) – „Гордост и предразсъдъци“, но благодарение на него успях да разбера защо всъщност тя е един от най-ярките творци в английската литература. Чрез това свое произведение Джейн Остин създава и една от най-известните си героини – Елизабет Бенет, която неведнъж показва какво е да си жена и заслужено става една от любимките на читателите.

tumblr_ncq11nLKuv1szhnhvo1_1280.jpgДжоан Роулинг. 
Една жена, която чрез своята поредица за „Хари Потър“ е помогнала на много деца да заобичат четенето. Дж. К. Роулинг със сигурност завинаги ще остане една от най-важните фигури в съвременната ни литература. Макар главният герой в поредицата й да е момче, Джоан Роулинг създава и много силни женски персонажи – Хърмаяни Грейнджър, Джини Уизли, професор Минерва Макгонагъл, а и много други. Нашата любима авторка със сигурност е успяла да промени по свой начин литературата, и да ни докаже неведнъж, че никога не трябва да се отказваме от това, което желаем да постигнем.

Харпър Лий.
Макар Харпър Лий всъщност да няма много произведения, а само две, „Да убиеш присмехулник“ печели всеобщо признание, което донася и славата на авторката. Нейното произведение засяга множество важни теми, като расовата дискриминация, с която се сблъскваме дори и днес. Фактът, че книгата е разказана от името на малката Скаут, прави историята още по-въздействаща и няма как да не признаем безапелационният талант на Харпър Лий. „Да убиеш присмехулник“ със сигурност завинаги ще остане едно от най-значимите произведения в литературата.

Касандра Клеър.tumblr_n7andgKMj11sww32po1_500.jpg
Една авторка, която ме накара да заобичам още повече фентъзи жанра, и която чрез своите истории успя да промени част от мен. Никога не съм оспорвала големият талант на Каси Клеър. Със своите герои, със света, който е създала, и който продължава да развива, тя успя да промени начинът ми на възприемане на нещата, успя да ме накара да искам да чета все повече и повече, и ме научи на много. Радвам се, че един ден взех решението да прочета някое нейно произведение, защото и тя, и нейните герои, ми станаха повече от близки и ме накараха да разбера неведнъж кои са важните неща в живота.

Сюзан Колинс. 
Сюзан Колинс, чрез своята трилогия „Игрите на глада“, със сигурност успя да въздейства на света и да ни накара да се борим срещу това, което е вредно за нас. Точно тази трилогия успя да ми покаже и какво точно представлява антиутопичният жанр, чрез който пък успях да се запозная по-обстойно с различните типове книги, които формират нашата съвременна литература. Винаги ще бъда благодарна на Сюзан Колинс, че успя да ми покаже по-различната страна на света, в който живеем, макар чрез по-нетрадиционен подход. А и главната й героиня – Катнис Евърдийн, също е пример за това каква трябва да бъде една жена, и как трябва да не отстъпваме от принципите си, а да ги защитаваме до край.
Източници на снимките: 1, 2, 3.

2 thoughts on “Значими жени в литературата

Вашият коментар

