„Разбойници“ от Джордж Р. Р. Мартин и Гарднър Дозоа

64678044e1485a87da567253b62ee4ff.jpgНаскоро открих любовта си към антологиите, а тя, съчетана с тази към фентъзито, води до откриването на сборника „Разбойници“, съставен от Джордж Р. Р. Мартин и Гарднър Дозоа. Много автори допринасят за величествеността на този роман и макар някои от тях да нямат нищо общо помежду си, те всички съставят истории за разбойници, крадци, мошеници или герои, хора, привличащи неприятностите и справящи се с всеки надвиснал проблем.

Абъркромби дава възможно най-подходящото, и силно, начало на сборник за разбойници, а именно разказ, в който има изобилие от такива. В центъра на всичко стои мистериозна пратка с непостоянен адрес, която разбужда целия Сипани – един от най-опасните градове в света. Чувала съм много за Джилиан Флин, но за пръв път чета нещо от нея. Не знаех какво да очаквам, знаех единствено, че разказът ѝ няма да е във фентъзи жанра и останах доволна от това, което получих. Интересна история, включваща необичайна професия, старинно имение и неочакван край. С разказа на Матю Хюз попаднах в свят на магия, интересни божества, чиито сили липсват и историята на един крадец. Не бе на нивото на предишните два, но все пак успя да задържи вниманието ми.

„Пукната чаша”, крими разказ от Джо Лансдейл, не ми допадна особено. История за наркотици и едно отвличане, която просто не бе за мен. Продължаваме с разказа на Майкъл Суонуик, „Тони Фустанели”, който повдига настроението с щипка фентъзи, малко зомбита и доста измами. „Доказан произход”, от друга страна, изпъква сред останалите разкази – имаме историческа тема и животът на една картина от периода на Втората световна война, последвани от интересен обрат. Дейвид Бол успя да ме изненада повече от приятно и разказът му се нареди сред любимите ми. „Опасно ретро” също не изостава – разказът на Кери Вон ни пренася в невидим бар, пълен със свръхестествени същества, застрашени от появата на въоръжен федерален, който сам не е сигурен какво точно се случва. Цялата атмосфера малко ми напомни на някои от любимите ми книги и може би затова ми хареса толкова много.

„Една година и един ден в Терадан” – страшно забавен и свеж разказ, пълен с враждуващи магьосници, щура атмосфера и пенсионирани крадци, които имат нова задача – да откраднат улица. Личен фаворит, Скот Линч се е справил блестящо със структурирането му. Следващ е „Открадната музика” – приятен разказ за тийнейджъри крадци на музикални инструменти, които сами не знаят в какво точно се забъркват. Не бе нищо особено, но бе достатъчен да ме разведри, а действието вървеше плавно. „Дяволски метал” разказва за стара мина и малко градче, в което се случват странни неща. Прибавяме един елементал, доза вярвания и молитви и имаме завършен разказ. Далеч е от любимите ми.

„Смисълът на любовта” – лек разказ с щипка средновековна атмосфера, в който любовта е на първо място. Разказ за всички щуротии, които вършим именно заради тази любов, но ситуиран в опасно и интересно кралство. Хареса ми. „По-добър начин да умреш” представя идеята за паралелните вселени, както и какво би се случило, ако трябва не само да се изправиш срещу, но и да победиш друга версия на себе си. Интересна тема, макар и поднесена леко объркващо. „Среща със злото в Тир” – много свежа история за двама приятели, посещаващи седемте чудеса на света. Малко гръцка митология, малко магия и малко книги, изпълнени с тайни и загадки. Хареса ми повече от предишния.

Гарт Никс, още едно познато, но нечетено от мен име, ни поднася разказ за крадци, мечтаещи за велик обир, но попадащи на нещо съвсем друго. Уолтър Джон Уилямс вкарва разнообразие с „Диаманти от текила”, история за наркотици, едно убийство и мечтата за успешен филм. Забавен сюжет, краят на разказа дори ме изненада.„Керван за никъде” пък ни отвежда на пътешествие през пустинята, заедно с пътешественик, странният му син и придружаващия ги менестрел Аларик, който крие интересна дарба – телепортация. Следващият разказ обещава оригиналност още със заглавието си – „Любопитният случай с мъртвите съпруги”, но всъщност не е нищо повече от детективска история за изчезнало момиче, при това не особено задържаща вниманието.

Запозната съм с творчеството на Нийл Геймън, но не и с романа „Никога, никъде, никой”, върху чийто свят е базиран тукашният му разказ. Това обаче не ми попречи да се насладя на историята, макар и, типично по геймънски, тя мъничко да ме обърка. Продължаваме с Кони Уилис и разказа „Специална премиера”, който е една страшно весела филмова бъркотия, развиваща се в близкото бъдеще, с необичаен, но чудесен край. Превърна се в любим за мен, забавлява ме искрено и се открои сред останалите. Предпоследен е Патрик Ротфус, чиято трилогия отдавна е привлякла вниманието ми. Неговият разказ проследява ден от живота на един от героите му от „Хрониките на Кралеубиеца” и въпреки че не съм чела книгите, включената история бе доста интересна, а персонажът Баст – типичният забавен, и полезен, разбойник. Засили желанието ми за прочит на останалите му книги.

Край на сборника с разкази слага самият Джордж Р. Р. Мартин с история от света на „Песен за огън и лед”. Голяма почитателка съм на поредицата, чакам с огромно нетърпение шестата книга, затова и всяко сказание свързано с Железния трон, по-точно тук – с Таргариен, е добре дошло. Мартин не ме разочарова, приготвил е разказ пълен с исторически сведения, семейни вражди и пояснения около родовете. Донесе ми носталгия по четенето на поредицата и завърши „Разбойници” по възможно най-добрия начин.

„Разбойници“ добавя доза съвършенство към колекцията на всеки любител на фентъзито. Разказите в сборника са възможно най-различни, идеални за всеки вкус и предпочитание. Някои от тях са толкова оригинални и написани повече от умело, та няма как да не се откроят във вашето съзнание. „Разбойници“ е най-подходящото четиво за моментите, когато се нуждаете от мъничко екшън, щипка магия или просто добра разбойническа история. Започнете го, няма да съжалявате.

Вашият коментар

